verhuizen naar Karinthië

Goede avond allemaal!

En dan is er weer een weekie om en dit weekje was voor mijn super leuk! Weer genoeg te vertellen dus.

Vrijdag 9 maart was mijn laatste schooldag in mijn school in Wenen. We hadden opzich wel een leuke dag, met niet te veel leervakken. Toen we in de ochtend op school kwamen, bleek dat het eerste uur van mij een Dora uit viel, dus toen zijn we even een koffietje gaan drinken in de stad, wat erg gezellig was. In de pauze heb ik gedag gezegd tegen Ipek en na school tegen wat meiden van school, maar super zwaar was dat afscheid niet. Dora en ik gingen met andere exchange students naar de bios. We waren met zijn zevenen en het was erg gezellig, ook al was de film niet zo leuk. Na de film hebben we nog lekker wat gegeten en toen heb ik afscheid genomen. Ik zal de meiden wel weer zien in mei, omdat ik dan waarschijnlijk naar Wenen ga om een hardloop wedstrijd te lopen. Toen ik thuis  kwam waren er vrienden van Christine, die heel aardig en gezellig waren. Ook speelde 1 vriendin van Christine de ukelele,  dus ik kon ook weer even de ukelele spelen.

Zaterdag 10 februari was het tijd om naar mijn nieuwe gezin te gaan. Wat wel grappig was, was dat ik op 10 maart ook een maand in Oostenrijk was! Jaa je leest het goed, ik ben alweer dik een maand weg en de tijd vliegt, want deze ochtend had ik het gevoel of mijn avontuur nu echt ging beginnen. Dit gevoel heb ik nu al 3 keer gehad, maar dit keer ben ik pittig zeker. Om 7 uur ging mijn wekker, want ik moest nog wat spullen inpakken. Om kwart over 8 gingen Christine en ik in de auto naar het station en daar stond Katrin op me te wachten. Katrin ging namelijk met mij mee reizen voor de eerst 2,5 uur. De reis duurde lang, maar omdat we door de bergen reden, was het uitzicht wel heel mooi. Na een overstap kwamen we aan op ons eind station waar mijn nieuwe local coordinator op me stond te wachten (Sonja). We gingen naar Sonja haar huis en daar heb ik mijn nieuwe gast zus (Abelina) en gast moeder (Uta) ontmoet. Eerst met ze alle even wat geluncht en toen ging Katrin weer op de trein naar huis. Sonja, Abelina, Uta en ik gingen toen naar een alpacashow wat super grappig was om te zien. In Nederland zie je niet echt alpaca’s, dus ik heb genoten. Daarna zijn we in de auto gestapt op naar mijn nieuwe huis. Ik woon nu heel dicht bij Althofen, dus op weg naar huis zijn we eerst even door Althofen gereden, zodat ik mijn school, mijn host ouders hen werk en wat bezienswaardigheden kon zien. Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan om wat boodschappen te halen en toen echt naar huis. We wonen in een appartement. Het gebouw is vroeger een school geweest en wij leven op de 3e verdieping. We hebben dus super mooi uitzicht op de bergen, de kerk en Althofen. Karinthië staat bekend om de kerken en kastelen en als je door Karinthië rijd begrijp je meteen waarom, je ziet namelijk overal kerken, hoe klein een dorpje ook is. Toen we thuis kwamen ontmoete ik de vader, Eric. Hij is erg grappig en toen ik binnen kwam was het eerste wat hij zei: ‘en Abelina was het een zware bevalling, je hebt wel een erg grote baby mee gebracht’. Ik kreeg een rondleiding door het huis en toen ik op mijn kamer kwam lag er een heel lief welkomst pakketje voor mij. Daarna gingen we eten. Lekkere schnitzels! Na het eten hebben we lekker gepraat en ben ik op tijd naar bed gegaan, want al de nieuwe dingen maakte me super moe.

Zondag ochtend ging ik weer eens naar de kerk! Mijn gezin is katholiek en dat ben ik ook, dus ik ging weer eens na jaren naar mijn eigen kerk. Het was heel moeilijk te verstaan, maar ik begreep alles wel beter als de mormoonse kerk. Daarna zijn we gaan lunchen in een restaurantje om te vieren dat ik er was.  Ik had een echt Karintisch gerecht gegeten: namelijk Kärntner Nudeln. Dat was heeel lekker. Na het eten zijn we naar vrienden van mijn gezin gegaan. En deze vrienden hosten dit jaar ook een meisje en die had ik vorige week met het ski weekend al leren kennen, dus dat was erg leuk. We hebben daar een gezellige middag gehad en hebben daar ook pizza gegeten. Toen Abelina en ik thuis kwamen zijn we een spelletje gaan spelen; Dutch Blitz. Ze zeggen dat het Nederlands is, maar ik had er nog nooit van gehoord. Het is wel een erg leuk spel en Abelina en ik spelen het nu elke dag. Voor de rest heb ik niet veel meer gedaan denk ik.

Maandag had ik mijn eerste schooldag. Om half 7 ging mijn wekkertje en op kwart over 7 zat ik in de auto onderweg naar school. Mijn school hier is totaal anders als mijn school in Wenen en ik voelde me op deze school binnen 1 minuut thuis. Iedereen is super aardig en helpt me met alles. Onze klas is niet groot en bestaat vooral uit meiden. Ik zit naast een meisje die Isabella heet. Super lief.  Deze week op school is wel wat anders als dat de andere weken zullen zijn. Dat komt doordat dit weekend een gala van school is. Onze klas moet dit gala voorbereiden en regelt alles. Daardoor konden we vaak tijdens les tijd de decoratie gaan maken, ook waren er regelmatig leerlingen niet omdat die aankopen moesten doen, er moest een dans voorbereid worden en is het onderwerp van de week het gala. Onze klas is dus zaterdag ook aan het werk op het gala.

Voor de rest heb ik elke week 11 uur Duits, om mijn Duits te verbeteren. Wat ik hier van vind? Aan de ene kant natuurlijk super fijn, want mijn Duits is niet goed, aan de andere kant is het jammer dat ik niet in mijn eigen klas ben en helemaal deze week als iedereen bezig was met het gala, maar ja dat zal in de normale weken wel beter zijn. Ook heb ik een super fijn rooster. Ik heb namelijk 2 dagen tot kwart voor 3 en de rest tot 1 uur. Wel beginnen we om 7:40 in de ochtend, maar dat maakt niet heel veel uit want ik ben maar 5 minuutjes onderweg naar school.

Oké weer even terug naar maandag. Ik was deze dag om 1 uur uit en ben toen naar huis gegaan. Toen ik thuis kwam kreeg ik een Schuletüte. Dit is een cadeau wat kinderen in Oostenrijk normaal op hun eerste schooldag ooit krijgen. Ik kreeg deze van mijn gezin omdat het mijn eerste schooldag hier was en omdat ik alle ervaringen moet mee maken. In het cadeau zat trouwens heeeel veel snoep, stiften, een schrift, een paraplu (zodat ik nu ook met regen naar school kan), een cadeaukaart en nog meer snoep. Daarna zijn we even wat gaan eten. Daarna zijn Abelina en ik in de auto gestapt en hebben we rond gereden en een hele boel gezin, kastelen, kerken, bergen, dorpjes, stadjes en noem het maar op. Het was erg gezellig met m’n nieuwe zussie. Toen we thuis kwamen zijn we even gaan eten en toen hebben we weer de hele avond Dutch Blitz gespeeld.

Dinsdag was mijn 2e dag school, ik was wel even later, omdat we in de ochtend langs het gemeente huis moesten om aan te geven dat ik nu in dit gezin woon. Jammer genoeg was de persoon die we nodig hadden ziek en waren we dus voor niks gekomen. Weer tot 1 en daarna gegeten. Toen zijn Abelina en ik weer de auto ingestapt en zijn we de andere riching op gereden als maandag. Alleen nu hadden we wel een eindpunt. Omdat het fast tijd is bij de Katholieken, hangen er in de kerk speciale doeken. Hier in de buurt hangen 2 bekende doeken en dat is namelijk de oudste en de nieuwste en die hebben we even bekeken. We zijn in totaal in 3 kerken geweest en dat was super mooi om te zien. De kerken zijn hier gewoon heel anders als in Nederland, dus dan moet je dat even bezoeken toch. Daarna zijn we naar Friesach gegaan. Daar zijn we heel veel trappen op gelopen naar een kasteel en daar was een super mooi uitzicht. Even wat foto’s gemaakt en toen zijn we weer naar beneden gegaan. Toen zijn we naar een koffiehuis geweest en hebben we super lekkere taart gegeten en wat koffie gedronken. Daarna weer op naar huis, avond gegeten en Dutch Blitz gespeeld.

Woensdag 14 maart weer naar de gemeente geweest. Ik woon nu officieel in Karinthië! Ook moesten we nog langs een ander gemeente huis om aan te geven dat ik langer als 3 maanden in Oostenrijk zou verblijven. Alles wat geregeld moest worden was dus meteen geregeld. Toen weer naar school. Weer om 1 uur uit en wat gaan eten  en toen zijn Abi en ik naar Klagenfurt geweest. Daar hebben we eerst koffie gedronken met een vriend van Abelina en toen zijn we even rond gelopen om wat bezienswaardigheden te bekijken. Weer super gezellig gehad dus. Op de weg naar huis zijn we gestopt bij de muziekschool waar mijn gast moeder werkt, want daar was een klein optreden voor de leerlingen van de harp en de fluit. Ik ben nog nooit naar z’n preformen geweest en ik vond het super gaaf! Hier in Oostenrijk speelt bijna iedereen een instrument en in mijn ogen is iedereen super goed. komt ook omdat ik in Nederland niet veel vrienden heb die heel sirieus een muziek insturment speelt, maar ik vond het tenminste super gaaf. Daarna zijn we voor de verandering weer even wat Dutch Blitz gaan spelen en toen was het alweer tijd voor bed.

Donderdag 15 maart is het vandaag al weer. Vandaag heb ik een rustig dagje gehad. Ik had een lange dag op school, namelijk tot 3, maar we hebben vandaag veel gedaan voor het gala morgen. Na school ben ik naar huis gegaan en heb ik weer gegeten. Daarna een spelletje Dutch Blitz gespeeld en toen is Abi weg gegaan voor een afspraak en was ik dus lekker alleen thuis. Ik heb weer even met mam geskypt en voorderest mijn blog geschreven. Ik heb eigenlijk geen idee wat ik de rest van de tijd heb gedaan, maar ben weer lekker opgeladen voor het weekend. We hebben dit weekend een lang weekend, want maandag hebben we geen school. Volgende week hebben we dus maar 4 dagen les en dan hebben wij vakantie waar ik super veel zin in heb! Maandag ga ik waarschijnlijk skien en daar heb ik wel weer echt zin in. Voorderest zullen jullie volgende week wel weer lezen wat er allemaal is gebeurt!

Ik wens iedereen weer een fijne week toe!

Dikke kus,

Sanne

Even kijken voor een weetje:

Hier drinkt bijna iedereen wel koffie, dus ik ben ook begonnen met koffie te drinken en ik vind het super lekker.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tante Tonny:
    15 maart 2018
    Idd wat vliegt de tijd Sanne ! En wat lekker dat je n leuk gastgezin hebt! Leer je ons ook dat spelletje als je weer thuis bent? Wat heb je veel meegemaakt deze week. Ik wens je weer veel plezier deze week en ik kijk weer uit naar je nieuwe verhalen. Liefs tante Tonny
  2. Om a:
    Hallo Sanne
    Wat heb jij een goede week achter de rug. Ik zit te genieten terwijl ik je verhaal lees.Ik wensje nog veel fijne weken,en heel veel liefs van oma.xxx
  3. Ellen Smit:
    15 maart 2018
    Wat een warm welkom Sanne en wat een leuke positieve blog. Heerlijk dat je het nu eindelijk naar je zin hebt Sanne, dat is jou van harte gegund.
    Geniet dus nu maar lekker en tot de volgende blog! Liefs van Tante Ellen.
  4. Maaike:
    15 maart 2018
    Wat fijn om te lezen dat je aan het genieten bent! Heel veel plezier Sanne
  5. Manon:
    16 maart 2018
    Lieve Sanne,
    Ik ben super blij dat je het naar je zin hebt! Aan de foto's te zien is de omgeving daar erg mooi!
    Ik wens je een fijn (lang) weekend!
    xx Manon
  6. Wilma:
    16 maart 2018
    Heerlijk Sanne, het is je zó gegund!!! Nu kan je éindelijk nog 4 maanden genieten!!! Dikke kus X
  7. Marjo:
    17 maart 2018
    Hoi Sanne, super leuke blog! Fijn dat zo geniet. Ben benieuwd hoeveel km je gaat hardlopen in Wenen, lijkt me een fantastische omgeving.