Een maand weg van huis!

25 augustus 2017 - Laie, Hawaii, Verenigde Staten

Hai,

Vrijdag 18 augustus mocht ik weer vroeg mijn bed uit! Ik denk dat ik nogsteeds een soort van jetlag heb, want ik slaap elke dag om 9 uur en ik ben elke dag om 6/7 uur wakker en vaak niet eens van mijn wekker, haha. Maar goed de dagen beginnen hier ook vroeg! Dit keer ging ik om 7 uur mijn bed uit en gingen we om 8 uur in de auto op naar de mall. Daar gingen we een klein naamplaatje voor de hond maken, met het telefoonnummer erop, voor aan zijn halsband. De hond kwam net voordat ik kwam, dus had dat nog niet. Daarna gingen we nog even wat andere dingen in de stad halen, gingen we pizza eten en toen door naar de supermarkt om boodschappen te halen. We kwamen thuis om 3 uur. Toen heb ik me klaar gemaakt en gegeten. Om 5:45 moest ik bij een meisje uit mijn cross country team zijn, want we gingen met 5 mensen van het cross country team naar Kaneohe. Een cross country coach had ons uitgenodigd om te komen naar een bijeenkomt, en wij waren wel nieuwsgierig wat het was. We hadden alleen allemaal geen idee wat voor bijeenkomst het zou zijn, maar wij gingen er van uit dat het over cross country zou gaan. Toen we aankwamen zagen we dat het in een soort van kerkzaal was. Het was dus een bijeenkomst voor het christelijke geloof. We hebben 2 seconden oven cross country gepraat, pizza gegeten en over het geloof gepraat. Ik vond het wel grappig, want wij waren met 3 mormoonse meiden en dan zie je toch wel verschillen tussen de geloven. Na een uur zijn we weer in de auto gestapt richting huis. De autorit was echt heel gezellig en ik weet nu ook dat ze me wel echt in de vriendengroep willen sluiten, wat toch wel erg fijn is. Ik heb wat Nederlandse muziek gedraaid, wat iedereen helemaal geweldig vond. Uiteindelijk kwam ik half 10 thuis en ben ik gaan douchen en slapen.

Zaterdag 19 augustus zat ik weer om 7:30 in de auto naar Sunset Beach. Daar even lekker een ochtendje gelegen en toen zijn we rond 11 uur weer naar huis gegaan. We hebben met z’n alle even het huis schoongemaakt en daarna zijn we in de auto gestapt om een soort van ijs te halen. Het was een soort van bosbessenijs/smoothie, met daarop cruslie, aardbeien, banaan, bessen en kokosnoot. Dat is toch wel een van de lekkerste dingen hierzo. Daarna zijn we weer naar huis gegaan en heb ik nog wat gedaan aan school. Om 3 uur ging ik hardlopen en ben ik lekker in de zee gesprongen onderweg. Daarna gedoucht en gegeten en in de avond heb ik niet meer veel gedaan. Lekker rustig daggie dus.

Zondag 20 augustus ging mijn wekker niet. Toch was ik 7 uur wakker en toen ben ik even met mn moeder wezen skypen. Ondertussen heb ik voor het eerst genaait, jaja ik wordt toch wel wat zelfstandiger. Mijn broekje was stuk, en die is nu weer gemaakt en ik ben er toch wel echt trots op. Om 10 uur ging ik naar de kerk. We gingen naar een andere kerk als normaal. Eliza heeft een vriendin en haar zoon was deze week thuis gekomen van zijn missie voor de kerk. Die familie zit bij een andere kerk en die jongen ging in die kerk spreken. Dat wou Eliza graag zien, dus vandaar dat we naar een andere kerk gingen. De jongen was voor zijn missie naar Japan geweest en kon heel goed vertellen, dus het was heel leuk om zijn verhaal te horen. In de middag hebben we lekker pasta gegeten en in de middag hebben we niet zo veel gedaan. Amanda de tante kwam nog even langs, dus dat was wel gezellig. ’s Avonds nog even met de hond gelopen en net voor het slapen gaan hebben Eliza en ik wentelteefjes gebakken, wat me toch wel erg aan mijn basisschool lunch liet denken bij de familie Schaap. .

Maandag 21 augustus begon voor mij een nieuwe week van school. Deze week heb ik voor het eerst 5 dagen les. Op de dag zelf is niet zo veel bijzonders gebeurt. ’s Middags had ik weer cross country en toen hebben we een mijl gerent zo snel als je kon. Ik had 8:23 en ik was er toch nog best trots op. Ik ben een beginner en ik kwam niet als laatste binnen. Mijn doel was ook om niet als laatste te eindigen, dus dat was gelukt. Na de mijl was ik wel echt kapot, dus moet nog zien of 3 mijl gaat lukken. ’s Avonds heb ik huiswerk gemaakt, want dat moet ik wel bij houden om te weten waar we het over hebben in de les. De lessen zijn op zich nog goed te begrijpen, alleen history of Hawaii is erg moeilijk. Daar gebruiken ze namelijk allemaal hawaiiaanse woorden die iedereen begrijpt, maar die voor mij echt niet te begrijpen zijn. Ook ben ik vaak aan het einde van de dag vergeten wat er in de les is verteld, omdat ik zo erg veel bezig ben met het Engels luisteren en praten. Vaak is het gewoon te veel om te onthouden, hahah. Elke dag dus weer een verrassing waar de les over gaat. Na mijn huiswerk ben ik gaan slapen.

Dinsdag 22 augustus had ik weer een leuke dag op school: tekenen, koken, ukelele en biologie. De dag ging dus lekker snel voorbij. Bij culinary hebben we een leraares en die weet zelf niet echt goed waarmee ze bezig is. De lessen zijn dus saai en er was een jongen die bijna in slaap viel. Die mocht de rest van de les niet meer op zijn stoel zitten en moest dus staant zijn werk doen. Vond ik wel een grappige regel haha. Hij heeft denk een uur moeten staan. Na school gingen we weer hardlopen bij de golfbaan en het strand voor cross country. Was dus weer leuk, maar erg zwaar. Toen ik thuis kwam lag er een kaartje van oma op de tafel, en dat was dus wel weer leuk thuis komen. In de avond waren er meiden van Meilana haar groep van de kerk en die kwamen een film kijken. Ik heb even mee gekeken, maar kon mijn ogen moeilijk openhouden, dus ben na de pizza naar bed gegaan hahah.

Woensdag 23 augustus had ik niet echt leuke vakken op school. Maar net voor de pauze hadden we cheersong. Dat hield in dat we met alle juniors op de tribune gingen zitten en oefenen om het foodball team aan te moedigen. Was echt heel grappig, maar na 10 minuten was het ook wel weer leuk geweest en het duurde 45 min. Volgens mij hebben we dit volgende week weer. Na school had ik veel leerwerk, want ik had op donderdag 3 toetsen, waar ik veel voor moest leren. Op zich zijn de toetsen heel goed te begrijpen en ik zou de toetsen ook wel makkelijk kunnen maken als het in het Nederlands was, maar het is niet in het Nederlands, dus woensdag na school heb ik toch echt alle Hawaiiaanse woorden van history of Hawaii moeten leren. Daar ben ik uh zo’n 2 uur mee bezig geweest en mijn Engelse toets is een presentatie, dus over het leren van het uitspreken van die woorden ben ik ook nog anderhalf uur bezig geweest. Dit had ik al voorspeld, dus ik ben niet naar de training geweest vandaag. ’s Avonds hebben we nog bij de Taco Bell gegeten met Eliza, de tante, de nichtjes en het neefje. Die kindjes zijn toch wel heel lief. Heel lekker en Amerikaans gegeten dus. Eliza had heel veel knuffels gekregen en alle kinderen mochten dus wat knuffels uitzoeken, en ja ik kon het toch echt niet laten en heb ook een knuffel uitgezocht. Zelf vind ik mijne toch wel echt het leukste: een koalabeer met een lay (Hawaii krans). Ook ben ik nog even naar het strand geweest met Meilana en de hond, want dat is een 2 minuten loopje en een hele lekkere pauze tussen mijn huiswerk. Na het leren ben ik gaan slapen.

Donderdag weer lekker vroeg op voor school. Het tweede lesuur had ik history of Hawaii en ik was toch best wel zenuwachtig. Als ik een onvoldoende zou halen dan zou ik namelijk niet meer kunnen trainen voor cross country. Ik kwam in de les en toen gebeurde er toch wel wat geks. De lerares pakte de toets erbij, ging alle vragen op lezen en alle antwoorden zeggen. In Nederland bespreken wij de toets nadat wij hem gemaakt hebben, maar hier doen ze dat dus voordat je toets begint. Je mocht ook gewoon vragen stellen over de antwoorden en overleggen. De toets viel dus heel erg mee en ik heb mij eerste A in de pocket! Ik had alles goed! Was ik alsnog blij mee. Daarna had ik pauze en mijn vierde lesuur had ik mijn presentatie voor Engels. Die ging niet super goed, maar er waren toch echt mensen die slechter waren als ik. Na Engels had ik ukelele, waar ik het liedje Aloha Kakahiaka moest spelen en zingen. Dit ging ook niet helemaal goed, want we moesten zeggen dat we het liedje speelde in de Key of C en ik verstond dat we het liedje gingen spelen in de KFC (fastfood restaurant) mijn liedje was dan ook niet veel meer als gelach op een deuntje. Eigenlijk vond ik mijn eigen preform ook nog wel het leukst, want iedereen deed alsof ze moesten optreden voor 500 man. Zo verlegen is iedereen in de klas. Mijn leraar kon dan ook nog wel lachen om mijn preform. De rest van de schooldag was niet heel bijzonder. De cross country training ging niet door want mijn coach was er niet. Ik was van plan om in de avond te gaan hardlopen, maar toen Eliza thuis kwam van dr werk vroeg ze of ik mee wilde met haar naar het openhuis van school. Het openhuis is voor de ouders en zij kunnen naar alle lessen gaan van hun kinderen. Zo weetje wat voor leraar het is en wat je kind gaat doen in de klas. Eliza had geen zin om in dr eentje te gaan en ik vond het dan ook geen probleem om mee te gaan. We hebben eerst een ijsje gehaald en daarna heb ik dus nog 2 uur school gehad. En toen ik thuis kwam moest ik nog leren en huiswerk maken, dus daar ben ik nu mee bezig. Vandaag ben ik precies een maand weg van huis trouwens! Naja in Nederland nu een maand en een dag, hahah. De tijd gaat super snel en ik heb dan ook zeker niet door dat ik al zolang van huis weg ben. Aan de andere kant lijkt het ook weer alsof ik hier veel langer ben. Ik zit al in mijn 3e week school, heb mijn eerste toetsen gemaakt, heb vrienden gemaakt en school begint al langzaam te wennen. En voor dat school begon heb ik ook nog een heleboel gedaan, dus dan lijkt het weer alsof ik hier veel langer ben. Wel weet ik dat ik nog geen heimwee heb!

Ik wil jullie allemaal weer bedanken voor het lezen van mijn blog. En ik wil alle Pettermers heel veel plezier wensen met het pleinfeest morgen!

Dikke kus!

Sanne

Even weer wat kleine weetjes deze week:

1. De Nederlandse raket ijsjes (rood, wit, blauw) kan je hier ook kopen.

2. De het witte monument bij mijn foto’s is hier in mijn dorp, ben daar heen gerent op zaterdag onder het hardlopen.

3. Hier in Hawaii hebben ze dus echt bloemkransen om en bloemen in hun haar. Je ziet echt elke dag wel een lay en een paar bloemen in het haar van meiden.

1. Om a:
    25 augustus 2017
    Wat heb jij weer een mooie en drukke week gehad.Wat eenmooie foto's zeg.Ik met heel veel plezier gelezen en kijk uit naar de volgende.Sanne een heel goede week en succes opschool,ik vind het knap hoor.Liefs van oma.xxx
  2. Wilma:
    25 augustus 2017
    Leuk leuk leuk!!! Vooral dat verhaal dat je dacht dat je in de KFC moest optreden, hahaha!!! En ooooohhh, wat zou ik je graag willen horen zingen! Tot de volgende keer xxxx
  3. Ellen Smit:
    Hoi Sanne!
    Wat een leuke blog weer en een mooie foto's! Heerlijk dat je zo geniet. En dat het op school goed gaat! Veel plezier verder lieve Sanne. Dikke kus van ons!
  4. Tante Tonny:
    25 augustus 2017
    Hahaha die Sanne! Met n glimlach lees im je verhaal, zó leuk! Ik hoor je lachen n praten zoals je schrijft. Knap hoor. En dat witte monument dat komt mij bekend voor!! Je moeder treft t oom in haar vakantie; het is mooi weer...eindelijk! Nou Sanne weer n fijne week en tot de volgende blog. Xxx tante Tonny
  5. Manon:
    Haai Sanne!
    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt! Leuke foto's!
    Groetjes manon
  6. Nichtje Joyce:
    25 augustus 2017
    Weer een super blog! Ik lees het nog steeds altijd met plezier! Xxxx
  7. Jacqueline ( mama Susan ):
    26 augustus 2017
    Leuk geschreven weer , ik hoor je hier lachen om de kfc verwarring , hahaha inmiddels hebben we het pleinfeest achter de rug en het was echt heel druk en super gezellig .
    En zo grappig je gebruikt je eerste engelse woord in een nederlandse tekst (preform) dus dat komt straks helemaal goed , nog even en je droomt in het engels.
    Ga nu lekker lekker wentelteefjes bakken , goed voor een kater :)
    Dikke kus en knuffel