3 verhuizingen

1 maart 2018 - Wien, Oostenrijk

Lieve allemaal,

Daar is mijn nieuw blog weer! Ik zal jullie even wat verklappen, deze blog is wel leuker als de vorige keer!! Ik heb weer genoeg te vertellen en ik vind het dus ook meteen weer een stuk leuker om me blog te schijven/posten. Nou ik zal jullie niet langer in spanning houden met onzin praat, want daar hebben we helemaal niks aan!!

We gaan gewoon nog beginnen waar we waren gebleven en dat is donderdag 22 februari. Deze dag had ik weer niet veel gedaan. Wel was ik op tijd klaar met school, omdat Ipek weer een afspraak had, en ik mocht niet in mijn eentje naar huis komen, omdat het gezin bang was dat ik verdwaalt zou raken op de weg naar huis, en tevens vond het gezin het niet fijn als ik alleen thuis zou zijn. Vond ik niet heel erg en gelukkig begreep de school het ook (wat wel grappig is, want ik begreep zelf niet helemaal waarom ik niet alleen naar huis kon gaan).

Vrijdag 23 februari had ik gewoon weer school. Wel een leuke dag school, want ik had en muziek en gym. Muziek is toch wel een van mijn favoriete vakken geworden, en dat had ik een jaar geleden echt niet kunne bedenken, want ik was totaal niet muzikaal. Gym was gewoon grappig, maar lijkt veel op gym in Nederland. Na school zijn we naar huis gegaan. In de avond hebben we de hele avond Germans Next Topmodel gekeken, wat ik erg leuk vond. Voor de rest niks bijzonders gedaan.

Zaterdag 24 februari heb ik in de ochtend een hele boel huiswerk gemaakt, want ik dacht, als ik dat nu doe hoef ik er volgende week na school niet meer aan. Om Half 4 kwamen Christine en Katrin. Dit zijn 2 vrouwen die bij de organisatie werken, waarmee ik mijn highschool jaar doe. Zoals jullie waarschijnlijk in me laatste blogs wel hebben gelezen, waren er wat probleempjes in het gast gezin waarin ik zat. Het gezin was bezig met het openen van een bakker, en aangezien daar veel problemen mee waren was er nogal eens wat stress in het huis. Ook werd er veel Turks gepraat, waardoor ik mij niet thuis voelde in mijn gezin. We zijn met zijn alle tot besluit gekomen dat het beter was als ik naar een ander gezin zou gaan. Christine bood aan om mij tijdelijk in huis te nemen, totdat er een nieuw gezin gevonden werd. Dit aanbod heb ik met beide armen aangepakt. We spraken af dat Christine alvast mijn spullen mee naar haar huis zou nemen, en ik zou nog een nachtje in mijn gezin blijven slapen, zodat ze zelf ook nog wat voorbereidingen kon doen. Binnen 5 minuten heb ik al mijn spullen bij elkaar gepakt en toen gingen Katrin en Christine weer naar huis. Toen ik in mijn gezin kwam, had ik een keezenspel gegeven, dus we besloten dit spel te gaan spelen op mijn laatste avond daar. We hebben heel wat gelachen en een gezellige avond gehad. Je kon wel echt merken dat het voor mijn gastouders even te veel was om een exchange student in huis te hebben en ze waren dus ook best opgelucht dat ik mijn high school jaar ergens anders kon afmaken.

Zondag 25 februari was ik al vroeg wakker. Ik had mijn laatste spullen ingepakt en op 9 uur was het tijd om gedag te zeggen tegen mijn gastgezin. Het afscheid was niet zo zwaar, aangezien ik toch op 45 minuten afstand kwam te wonen en ik ga nog steeds naar de zelfde school als Ipek.  Toen gingen Ipek en ik naar de trein op naar Wenen, want daar hadden wij een gezellige dag met andere exchange students en hun families. Eerst kregen we nog even wat regels te horen en toen zijn we naar wat bezienswaardigheden in Wenen geweest. We waren met een heeel leuk groepje exchange students en hebben met zijn alle volop genoten. Het was alleen suuuper koud buiten (-6 graden), dus lang zijn we niet buiten geweest. Toen we weer terug waren bij de STS office zijn we met zijn alle een spelletje gaan spelen en toen kregen we pizza!! Er waren 15 pizza’s besteld, dus er was meer als genoeg pizza haha. In de avond werd ik opgehaald door Christine en ging ik naar mijn nieuwe, tijdelijke huisje. Ik woon hier thuis met alleen Christine en haar man. Ze hebben nog wel 2 kinderen, maar die zijn al het huis uit. We gingen met de auto naar huis en toen ik thuis kwam werd ik rondgeleid, en hadden we verschillende dingen geregeld voor school. Ook hebben we nog even met mijn moeder geskypt, zodat die ook even kennis kon maken met Christine. We hebben nog een tijdje gekletst en toen ben ik naar bed gegaan.

Maandag 26 februari had ik weer school. Christine bracht me, want we moesten naar de administratie, om mijn aders te wijzigen en omdat ik naar een andere klas ging. Ik zat namelijk in een klas met best wel jonge kinderen, en nu zit ik gewoon in de klas met mijn eigen leeftijd. Er zitten wel veel jongens in de klas en maar 4 meisjes, maar dat maakt niet uit, want het is wel gezellig. Ik zit ook in de klas met een andere exchange student, haar naam is Dora. Dora komt uit Slowakije en spreekt ook niet super goed Duits. (haar Duits is wel beter als mijne, maar dat komt ook omdat zij de afgelopen dagen veel Duits heeft geleerd in haar gezin en ik niet😊.) Na school moest ik even een shirtje halen in de stad, want ik moet nu op dinsdag netjes gekleed naar school en dat betekend een wit blousje met zwarte broek en een colbertje. Ik had geen witte blouse van huis mee genomen dus die moest ik nog hebben. Daarna ging ik naar mijn gastmoeder, want we hadden dezelfde tram naar huis dus dan is het wel zo gezellig om samen te reizen. Christine vertelde mij dat er al een nieuw gast gezin is gevonden!! Dit weekend ga ik skiën met de organisatie en dan ga ik het weekend daarop (10 maart) naar mijn nieuwe gezin. Mijn nieuwe gezin bestaat uit een vader, een moeder en een dochter. De dochter is al 24 jaar, maar woont wel nog steeds thuis. De moeder is muziek lerares en de dochter is muziek aan het studeren, dus een echte muzikale familie. Om naar het gezin te gaan, moet ik wel nog even reizen. Mijn gezin woont namelijk in Karinthië!  Ik ga dus ook naar een andere school. We proberen om me in een muziek klas te plaatsen, want dat lijkt mij heel erg leuk. Voor de rest krijg ik de informatie later opgestuurd.

Dinsdag 27 februari had ik weer school. Ik werd naar school gebracht met de auto, dus dat was erg fijn. Voorderest had ik service op school. Ik had dit vak ook in mijn andere klas, maar omdat ik toen in het eeste jaar service zat, moesten we alleen nog maar dingen leren. Maar aangezien ik nu in mijn 2e jaar service zit, heeft mijn klas alles al geleerd en dat betekend dat dit uur een praktijk uur is! We mochten dus eerst de tafels dekken en koffie zetten. Denk je, daar is toch niet zoveel aan? Maar we mochten zelf de koffie opdrinken en we hadden taart om op de gedekte tafel op te eten. Dus we konden gewoon gezellig even met de klas zitten. Daarna begon het echte werk en dat hield in dat we de lunch verzorgde. Op de school kan je dus lunch kopen en dat maken we in de service klas klaar en we bediende de mensen die wat hadden gekocht. In de middag ben ik nog even met Dora de stad in geweest, want zij moest nog wat spullen voor school kopen. Daarna ben ik naar huis gegaan en gingen we een echt Oostenrijks gerecht maken. Het heette Kaiserchmarrn en het was echt super lekker. Misschien dat hij bij andere wel bekent is hoor, maar ik heb er nog nooit eerder van gehoord! Voor de rest heb ik niet heel veel bijzonders meer gedaan.

Woensdag had ik lekker een korte dag school, omdat de laatste 3 uur uitviel. We waren dus al 12:30 uit en toen zijn Dora en ik even gaan eten in de stad. Ik ga best veel naar de stad nu, want als ik thuis ben doe ik niet veel, en als je hier afspreek ga je gewoon maar wat doen in de stad, omdat het niet te doen is om naar iemand zijn huis te gaan, omdat iedereen zo ver uit elkaar woont. In de stad hebben we lekker een cheeseburger gegeten. Daarna ben ik naar huis gegaan en in de avond heb ik niet heel veel bijzonders meer gedaan.

Vanmorgen moest ik in de ochtend naar het gemeente huis om aan te geven dat ik nu hier bij Christine woon. Daarna ging ik naar school. Ik had de eerste 4 uur les op een andere school, omdat onze school deze lessen niet kan geven. We hadden daardoor wel de eerste 2 uur vrij en begonnen dus om 10 uur. Ik was alleen al om 9 uur op school, omdat ik vroeg de afspraak in t gemeente huis had. Gelukkig was Dora er ook al en hebben we samen even een koppie koffie kunnen drinken. Ik denk dat ik Dora wel echt ga missen als ik verhuis, want op dit moment doe ik alles met haar. We waren vandaag pas om 4 uur uit. En toen heb ik nog even met Dora gewacht, want haar trein ging pas half 5. Voor dat ik dus uit eindelijk thuis was, was het alweer kwart over 5. Vanavond ga ik mijn spullen inpakken, want dit weekend ga ik lekker skiën. Voorderest doe ik niet veel bijzonders.

Nu denken jullie vast waarom heet deze blog: ‘3 verhuizingen’? Nou zoals jullie weten ben ik dus deze week verhuist naar Christine en ga ik volgende week verhuizen naar mijn nieuwe gast gezin. Maar ondertussen dat ik hier lekker zit te genieten, zijn mijn ouders en broer ook druk bezig om te verhuizen! We gaan in Nederland ook in een ander huisje wonen, dus dat is toch een beetje een 3e verhuizing voor mij 😊.

Nou ik hoop dat deze blog even wat leuker om te lezen was dan mijn vorige blog, en met een weekje schrijf ik weer een blog over het ski weekend! Ik wens iedereen weer een fijne week toe!

Dikke kus,

Sanne

We hebben weer 1 weetje! Hier is het wc papier niet wit. Nouja in de restaurants wel, maar in mijn oude huisje en nu in mijn nieuwe huisje hebben we of paars of geel wc papier.

1. Ellen Smit:
    Hey lieve Sanne!
    Wat heb je weer een leuke blog geschreven. En wat fijn dat je naar een nieuwe gastgezin gaat. En ook fijn dat je in die tussentijd bij Christine zit!
    En dan ligt nu je heerlijke ski- weekend in het vooruitzicht. Geniet er lekker van Sanne en heel veel ski-plezier! En alvast succes bij je nieuwe gastgezin! Veel liefs van Tante Ellen.
  2. Tante Tonny:
    1 maart 2018
    Heeey Sanne, wat heerlijk voor je dat alles nu beter verloopt. En ja t was zeker weer n leuke blog om te lezen. Bij ons is het ook berekoud hoor! Nou Sanne ski-se en niets breken hé, afgesproken?! Genietse en tot volgende blog, liefs tante Tonny. PS Tom en Jenita zijn te schaatsen in de kou bbbrrrr....
  3. Om a:
    Hoy Sanne.
    Wat lekker dat je het nu leukhebt.Wat heb je in Wenen bekeken?En lekker skieen ik hoopdat erlekker van geniet.Een hele goed week en veel liefs van oma.xxx
  4. Manon:
    2 maart 2018
    Lieve Sanne,
    Wat een leuke en enthousiaste blog heb je geschreven! Ik ben blij dat je het nu naar je zin hebt! Ik hoop dat je bij je nieuwe gastgezin een leuke tijd gaat beleven!
    xx Manon
  5. Wilma:
    3 maart 2018
    Lieve Sanne!

Ik ben zó trots op jouw! Wat knap dat je bent gebleven en wat ben ik blij dat je nu op zo'n mooie plek bent geplaatst!!! Wat een geweldige blog om te lezen, zoveel blijdschap en enthousiasme, heerlijk!!! Het is je gegund mopp, ik kijk nu al uit naar je verhalen over je skiweekend! Heel veel plezier alvast!

Dikke kus van mij!!!
  6. Karin:
    3 maart 2018
    Hoi Sanne,
    Wat een leuke blog om te lezen en het komt gelukkig allemaal toch nog goed! Nu lekker genieten van je skiweekend en daarna naar je nieuwe gastgezin! Heel veel succes!
    Xx Karin