Het begin van mijn droomjaar.

8 juni 2017 - Nederland, Nederland

Aloha,

Laten we beginnen met voorstellen. Mijn naam is Sanne de Wit, ik ben 16 jaar oud en ik woon in Petten (een klein plaatsje in Noord-Holland), nouja ik woon nu in Petten, over ongeveer een anderhalve maand gaat dit totaal veranderen. Ik ga mijn gezellige kleine dorpje en het koude Nederland verlaten voor een jaar high school!!! Hoe vet?! Ik ga mijn (hopelijk geweldige en onvergetelijke) high school jaar doorbrengen in ...... 'trommelgeroffel' HAWAII!!!

Maja ik kan dit wel vertellen, maar nu denken jullie vast, 'waarom een jaar high school en waarom Hawaii?'. Nou dat ga ik jullie vertellen in deze (allereerste) blog!

We gaan even 3 jaar terug in de tijd, naar de dag dat ik mijn moeder op ging halen uit haar werk op de fiets (tevens ook de enige keer hahah). We waren samen naar huis aan het fietsen en ik had (weer) een slecht cijfer gehaald voor mijn engels, wat in de 2e wel vaker gebeurde. Ik wist al heel goed dat ik graag het toerisme in wil na mijn middelbare school, maar hoe zou ik dat moeten doen als ik geen engels kan? We zaten dus op de fiets en toen vertelde m'n moeder dat ik misschien voor 3 weken op taalcursus kon gaan in Engeland, wat een kennis van ons ook had gedaan. Dit leek me vet en ik ging op zoek op internet, totdat ik op een pagina van een organisatie van highschool kwam. Ik las een tekst over een high school jaar en ik was om, ik moest niet voor 3 weken naar Engeland, maar gewoon voor 10 maanden naar het o zo coole Amerika!

Onder het eten vertelde ik aan m'n gezinnetje over een high school jaar en toen mijn broer dat hoorde was hij ook verkocht. Mijn broer was toen 15, bijna 16 en dat is de leeftijd om te gaan. Na veel onderzoek over de organisaties en een opendag (waar ik ook mee naartoe ging) was mijn broer aangemeld en is hij voor een jaar naar Californië geweest.

Ik ben verder gegaan met mijn middelbare school en was eigelijk het hele Amerika jaar voor mijzelf vergeten, totdat ik met mijn ouders in het vliegtuig stapte om mijn broer te bezoeken. Ik kwam in het o zo mooie Amerika en zou daar voor een jaar heen kunnen! Het gedeelte van Amerika dat wij hebben gezien is zo mooi en de mensen die ik heb leren kennen waren super lief! Dit was precies een jaar geleden.

Na een vakantie lang nagedacht te hebben, heb ik besloten dat ik dit avontuur met twee handen aan moet pakken! Ik wilde wel met een andere organisatie, omdat we met Rick (mijn broer) zijn organisatie geen goede ervaringen hadden. Al snel kwam ik bij de site van STS-education en ben ik naar een opendag geweest van STS. Alles klonk nog beter (omdat het nu allemaal om mij draaide denk ik hahah) en ik heb me dan ook meteen aangemeld. En dan komt al het werk dat ik moest doen, heel veel papieren om te lezen en te ondertekenen, een doktersverklaring regelen, formulieren door school laten tekenen, een brief schrijven voor het gastgezin, mijn ouders moesten een brief over mij schrijven, foto's maken van mezelf en foto's maken over mijn leven waar alles en iedereen op mocht staan behalve ikzelf. Ik zou ook een Statenvoorkeur kunnen doen, dit houd in dat je 3 Staten moest opgeven en dan had je meer kans om in een van die Staten te komen. Ik heb dit niet gedaan, omdat je dan gezinnen uit andere Staten in Amerika uitsluit terwijl er in elke Staat wel wat leuks is.

Toen alles was opgestuurd kreeg ik op 13 oktober 2016 bericht dat ik was geaccepteerd in Amerika en dat ik dus sowieso zou gaan! Ik wist alleen nog niet wanneer, waarheen en in welk gezin ik zou komen. Daar mag je op wachten. En dat duurt lang. Heel lang.

Onder het wachten moest ik vaccinaties halen. Na een half jaar had ik nog steeds niks gehoord, maar ik bleef elke dag minimaal 5 keer mijn mail checken. Tot op 4 mei de telefoon ging. Ik zat te wachten op een mailtje waarin ik alles te horen kreeg, maar toen ik de telefoon opnam hoorde ik; 'goedemorgen, met Leonie van STS'. Ik kreeg te horen dat er een gezin uit Hawaii op zoek was naar een exchange student en ik was de gelukkige. Ik kreeg te horen dat er in het gezin een vader is (David), maar hij is voor werk in Lake Tahoe en ik zal hem dus niet veel zien. Ook is er een moeder  (Eliza), en die is dit jaar ook in Lake Tahoe, maar ze komt in juli thuis en zal er dus zijn als ik er ook ben. Ze is juf en heel erg lief. David en Eliza hebben 2 dochters, 1 van 21 jaar (Hanatea) en 1 van 17 jaar (Meilana). Hanatea woont niet meer thuis. Ze vertelde me ook dat Eliza en Meilana in Nederland waren. Meilana is in Nederland voor een uitwisselingsjaar en haar moeder was op bezoek. Ik heb hun dan ook de zelfde avond nog bezocht en heb een hele leuke avond gehad. Wat heb ik een geluk! Ik heb later nog een keer met Meilana afgesproken, zodat ik haar kon rondleiden door mijn dorp en kon voorstellen aan vrienden en familie.

Het gezin moest zich nog wel in Amerika aanmelden en moet daar nog alle procedures regelen. Als dat allemaal is geregeld krijg ik nog meer informatie van mijn gezin en krijg ik te horen wanneer ik vertrek, maar omdat de school 7 augustus weer begint, ga ik er van uit dat ik half juli zal vertrekken. Ik heb trouwens al wel te horen gekregen dat ik ben aangenomen op 'Kahuku High School'

In de komende weken moet er nog veel gebeuren, ik krijg nog te horen of ik ben geslaagd en heb dus nog een diploma uitreiking, ik heb nog een kennismaking met alle andere exchange studenten, ik vier mijn afscheidsfeestje, ik moet nog een visum krijgen, mijn koffer moet nog gepakt worden en ik moet nog verschillende spullen kopen voor daar. Als alles is geregeld zal ik eerst nog voor een paar dagen naar New York gaan met de organisatie.

Nou ik had meer te vertellen dan ik dacht, maar dit was het allemaal denk ik wel! Ik zal via deze blog iedereen op de hoogte houden over mijn high school jaar! Als je op de hoogte wilt blijven, kun je me volgen en dan krijg je een mailtje wanneer ik een nieuwe blog heb geplaatst.

Groetjes!

Sanne

1. Nanda:
    8 juni 2017
    Super leuke eerste blogg! Ga alles lezennn.
  2. Maureen:
    8 juni 2017
    Leuk stukje Sanne. Op een geweldig jaar.
  3. Hellen:
    8 juni 2017
    Hoi Sanne, leuk om te lezen. Hawaii...wauw. Geweldig dat je dit gaat doen. X Hellen
  4. Kaylee:
    8 juni 2017
    Gaaaf San! Jaloersss... ga zeker alles lezen :)
  5. Ellen Smit:
    Hoi Sanne!

Wat een leuke eerste verslag van jou droomreis!
    Succes met alle voorbereidingen en tot de volgende blogg!
  6. Anja:
    8 juni 2017
    Te gek hoor! Veel plezier in Hawaii!
  7. Tante Tonny:
    8 juni 2017
    Geweldig Sanne! 30 jaar terug vond ik het al een voorrecht dat ik daar was.. en nu jij...!
    Waanzinnig dat jij op één van de mooiste plekjes naar de high school mag. Ik hoop dat jij het daar fantastisch zult hebben. Maar voordat je de lange reis gaat maken hoop ik nog samen met jou te mogen proosten op je behaalde diploma. Liefs van tante Tonny
  8. Renee:
    Hoi Sanne,

Wat een mooie kans en wat dapper dat je m aanpakt! Ik wens je ontzettend veel plezier, wat zal je veel leren en ervaring opdoen op die mooie plek!

Groetjes Renee (jouw juf op de basisschool in groep 6 :))
  9. Wilma:
    9 juni 2017
    Hai hai!

Jaaa Sanne! Nu is het bijna zover!!!! Nog ongeveer 6 weekjes mag ik hier in Nederland van je genieten en dan moet ik het weer doen met je blogs! Wat zal ik je missen, maar natuurlijk gun ik jouw net zo'n mooi jaar als Rick heeft gehad!!!

Dikke kus van mij